TAK Martin!

Bragt i Fyens Stiftstidende den 30. januar 2013

Af salgs- og medlemschef Per L. Rasmussen, Frie Funktionærer

Martin Rasmussen, HK-afdelingsformand, har fat i nogle helt rigtige ting i kronikken i FS den 24. januar 2013. Martin skriver i indledningen: ”Vi har brug for et nyt og moderne LO. Vi har brug for et LO, der signalerer nytænkning, evne til at kommunikere, politisk bredde, indflydelse på samfundet. Ikke om et til tre år. Men nu.”

I Frie Funktionærer er vi enige et godt stykke ad vejen. Vi har dog ikke behov for et LO, men hvor ville det være velgørende, hvis den traditionelle fagbevægelse ville flytte ind i nutiden. De kalder sig de ”rigtige” fagforeninger med ”ok”-holdninger, men de har ikke flyttet sig nævneværdigt siden 80´ernes fagkampe. Martin har jo ret i, at hvis LO vil tilbage på banen, så må de nytænke. De må kæmpe sig gennem laget af velaflagte tillidsfolk, diskutere og ændre holdninger hos tillidsvalgte, der lever med og af et system, der er bygget op gennem mange år. Martin og hans følgesvende har den holdning, at kravet til en ”rigtig fagforening” er, at den aftaler løn- og arbejdsvilkår ved kollektive overenskomster, og at der er et tillidsmandssystem – og underforstået medlemskab af LO. De legitimerer sig gennem historikken, fordi de er skabt til og for industrisamfundet. Forandringens storm har dog raset og jeg håber, at LO har bemærket, at der dagligt forsvinder industrijob til lavtlønslande. Disse problemer kan ikke løses med det, vi gjorde i går!

Der er da ikke ret mange af nutidens veluddannede unge mennesker, der ønsker at gå i takt til en melodi, der lå på Top-10 i midten af firserne. Du ved jo godt, at der skal andre boller på suppen. Din påstand om, at alt bliver bedre, hvis blot den store rorgænger forlader sin post og erstattes af en bedre kommunikator, er jo for få år siden blevet forkastet på den årlige kongres. I havde jo valget, men valgte Harald, fordi han havde det der ”udefinerbare”, der kunne gøre ham til kult. Når jeg tænker på de traditionelle fagforeninger, så tænker jeg rødt, gammeldags og fastlåst. Det er da ikke så mærkværdigt, at flere og flere vælger det fra. Dertil kommer, at der bliver færre og færre, der arbejder på overenskomst, færre og færre timelønnede, færre og færre, der gider blande fagforening/a-kasse med partipolitik.

I Frie Funktionærer hylder vi friheden til at vælge. Vi hjælper medlemmerne med at opnå gode løn- og arbejdsvilkår gennem individuelle aftaler. Hos os er det medlemmerne, der bestemmer, hvad der er ”den rigtige fagforening” for dem. I Frie funktionærer har vi den holdning, at der er plads til alle. Der er sund konkurrence om medlemmerne, og det er vigtigt, at valget af a-kasse, fagforening og lønsikring er borgerens eget valg. Vi bør være glade for den høje organisationsprocent i Danmark og bruge den konstruktivt i samarbejde med de øvrige parter på arbejdsmarkedet til at sikre flere jobs i landet til en fair løn, der både kan være aftalt i et fælles forum eller individuelt.

Vi nyder konkurrencen Martin – gør du også det Martin?