Ledige betaler sig fra jobcentrenes krav

Tusindvis af danskere melder sig ud af a-kassen, fordi de er utilfredse med de lavere ydelser og mange krav. I stedet køber de private lønsikringer hos et fynsk selskab, der sikrer arbejdsløse flere penge mellem hænderne og ofte får dem langt hurtigere i job igen.

Obligatoriske møder, CV-kurser og krav om et bestemt antal ansøgninger per uge. Der er masser af regler, ledige skal overholde for at få dagpenge – samtidig med at politikerne løbende skærer i dagpengeydelsen. Det har fået ca. 100.000 danskere til at vende ryggen til det etablerede system og i stedet tegne en privat forsikring mod arbejdsløshed.

- Jeg har set flere få alt for lidt ud af a-kassesystemet. Møderne er spild af tid, og det hele bygger mere på kassetænkning end sund fornuft. Tanken om at skulle passe ind i et ’one size fits all’-system tiltalte mig bare slet ikke, fortæller 39-årige Marie Poulsen fra Skødstrup nord for Århus.

Derfor meldte hun sig helt ud af a-kassen og købte i stedet en privat lønsikring. Dermed fik hun som ledig næsten dobbelt så meget udbetalt som på dagpenge, og derudover tilrettelagde forsikringsselskabet et individuelt forløb for jobsøgningen:

- Jeg fik en personlig rådgiver, der tog udgangspunkt i min situation i stedet for i en tjekliste, der skulle udfyldes. Jeg blev mødt med forståelse og opbakning og fik en uvurderlig sparring på bl.a. CV, ansøgninger og jobmuligheder. Derfor endte det faktisk med, at jeg havde et nyt job efter kun 14 dage.

Høj succesrate med at få arbejdsløse i job

Netop de personlige forløb har sikret det fynske forsikringsselskab FF Forsikring, der er en del af Frie Funktionærer, en meget højere succesrate med at få arbejdsløse i job, end a-kasserne kan præstere.

- Vi hjælper medlemmerne med at finde et nyt arbejde allerede mens, at de er i opsigelsesperioden Det betyder, at halvdelen af dem faktisk har et nyt job på hånden, når den gamle kontrakt udløber, forklarer Ulrik Karlsen, der er afdelingschef hos Frie Funktionærer.

I gennemsnit er ca. to procent af medlemmerne hos Frie Funktionærers Lønsikring arbejdsløse, mens det i a-kasserne er dobbelt så mange. Derfor mener Ulrik Karlsen også, at potentialet for lønsikringer er stort – det drejer sig bare om, at danskerne opdager, at der findes et alternativ:

- Vi forsikrer vores hus og bil, men allermest sårbare er vi jo faktisk, når vi mister jobbet og står over for en massiv lønnedgang. Det tror jeg, flere danskere vil indse. Når der skæres på dagpengeområdet, stiger behovet for andre løsninger, der sikrer de ledige økonomisk tryghed og får dem hurtigere i arbejde igen.

Læs mere om FF Forsikrings private forsikringer mod arbejdsløshed.