Hjemmearbejde på retur?

Bragt i Jyllands-Posten den 17. marts 2013

Af Bente B. Bærentzen, redaktør, Frie Funktionærer

Nu skal medarbejderne tilbage til kontoret. Senest har internetgiganten Yahoo beordret alle medarbejdere tilbage på kontoret. Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet spår, at de nye toner fra USA , også vil vinde indpas herhjemme – at arbejdsgivere i stigende grad vil kræve, at medarbejderne er fysisk til stede på arbejdspladsen.

Betyder det, at hjemmearbejdspladser nu bliver dømt ude? For kort tid siden var de ellers fremtidens redskab til at give fleksible medarbejdere en mulighed for at få arbejdslivet til at hænge sammen med familielivet.

I Frie Funktionærer mener vi, at rigtig mange virksomheder nyder godt af, at vores medlemmer gennem deres hjemmearbejdspladser kan være fleksible og arbejde hjemmefra, når børnene er syge, eller når der er behov for en ekstra arbejdsindsats. Skal de højt engagerede medarbejdere, der i dag tager ansvar for deres arbejdsliv, nu begrænses i deres muligheder for at arbejde hjemmefra? Vi tror på, at friheden til at tilrettelægge arbejdet er af afgørende betydning for fremtidens medarbejdere.

Multimediebeskatningen blev i øvrigt også afskaffet netop for at give den fleksibilitet på arbejdsmarkedet som virksomhederne har brug for. Samtidig kunne det give medarbejdere, der gerne vil yde en ekstra indsats og være fleksible på arbejdsmarkedet, mulighed for til at skabe balance mellem arbejdsliv og familieliv.