Løndumping er alles ansvar

Bragt i Jyllands-Posten, den 14. oktober 2015

Af direktør Jørgen G. Jørgensen, Frie Funktionærer

Selvom arbejdsgiverne står med det etiske forklaringsproblem, når de underbetaler deres ansatte, spiller både politikerne og især forbrugerne en stor rolle i at få løst problemet.

For når virksomheder kan slippe af sted med at give udenlandske medarbejdere en timeløn på ned til 65 kr. før skat, skyldes det i høj grad, at alt for få danskere tager afstand til problemet.

Løndumping er nemlig med til, at supermarkedskæder kan købe deres varer til spotpris og dermed sælge dem videre til kunderne som ugens gode tilbud. Derfor er en af løsningerne først og fremmest at få de store kæder som FDB og Dansk Supermarked til at påtage sig et kædeansvar - men det kræver et øget pres fra forbrugerne om, at varerne på hylden skal være produceret under ordentlige forhold.

Derfor opfordrer vi danskerne til at tage stilling til de ting, de køber. Hvis man ikke bryder sig om gartnerier, der underbetaler deres ansatte, så vælg grøntsager fra en anden producent. Hvis man ikke vil være med til at lade Ryanair dumpe lønnen, så betal lidt ekstra for at flyve med et andet selskab - det er den mest oplagte måde at påvirke fødekæden for social dumping på.

Politikerne har indtil nu været tilbageholdende med at bekæmpe problemet ved at henvise til den unikke danske model. Men faktum er, at den allerede har spillet fallit, når nu hver tredje privatansatte lønmodtager faktisk slet ikke har en overenskomst.

Derfor er det på tide for alvor at diskutere, om ikke lovbestemt minimumsløn skal være en del af løsningen. Men det er også tid til, at vi hver især kigger indad og tænker over, hvad vi selv kan gøre for at forhindre, at arbejdsgivere tjener kassen ved at udnytte sultne udlændinge, der vil tage et job til en alt for lav løn.