Fagforeninger: Der må være sket en tastefejl i skatteaftalen

Af Søren Fibiger Olesen, formand i Krifa, og Vivi B. Arnoldus, forsikringschef i Frie Funktionærers A-kasse

Der må være sket en fejl.

Det er den tanke, man får, når man bladrer gennem den nye skatteaftale, som regeringen netop har landet.

Fejlen, som vi håber bare er en simpel tastefejl, findes på side 8. Her kan man nemlig læse, at regeringen og Dansk Folkeparti med den nye skatteaftale vil koble et opholdskrav sammen med retten til dagpenge. Et krav, der gør, at man skal have boet i landet i syv ud af de seneste otte år for at få ret til ydelsen - også selvom man derudover opfylder alle de andre betingelser.

Det krav rammer de danskere, der arbejder udenlands i mere end ét år og derefter vil være udelukket fra danske dagpenge, når de vender hjem. Det betyder altså, at helt almindelige danskere som Jens eller Lone, der har arbejdet i Danmark igennem mange år, men som det seneste halvandet år har arbejdet i USA, skal komme hjem til 0 kr. i dagpenge – og i stedet være på integrationsydelse.

Det rammer også de kloge hoveder fra lande uden for EØS, som vi gerne vil tiltrække som arbejdskraft. Fremover vil de heller ikke have ret til dagpenge på lige fod med deres kollegaer, selvom de måske har delt kontor sammen i seks år, udført det samme arbejde og indbetalt til den samme a-kasse.

Bliver kravene vedtaget, vil der være tale om markante dagpengeforringelser, som vi ikke kan være bekendt. At man på den måde forsøger at trumfe de nuværende optjeningsprincipper, så man fremover kan holde folk udenfor, udelukkende baseret på oprindelsesland eller hvor de har boet i en kortere periode, er uværdigt.

Det er for os at se helt grotesk og ugennemtænkt, og det er derfor, vi tænker, der kan være tale om en fejl. Eller allerhøjest en tanketorsk, som regeringen bør rette op på hurtigst muligt. Dagpengesystemet er baseret på lige rettigheder mellem ansatte, uanset hvor de kommer fra, eller om de i en periode har arbejdet uden for Danmark – og sådan skal det blive ved med at være.