Hjemmearbejdspladser - skal medarbejderne tilbage til kontoret?

Bragt i Nordjyske Stiftstidende den 12. april 2013.

Af Annie Træholt, næstformand for Frie Funktionærer

Nu skal medarbejderne tilbage til kontoret. Senest har internetgiganten Yahoo per 1/6 beordret alle medarbejdere tilbage på kontoret. Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet spår, at de nye toner fra USA, også vil vinde indpas herhjemme – at arbejdsgivere i stigende grad vil kræve, at medarbejderne er fysisk til stede på arbejdspladsen.

Betyder det, at hjemmearbejdspladser nu bliver dømt ude? For kort tid siden var de ellers fremtidens redskab til at give fleksible medarbejdere en mulighed for at få arbejdslivet til at hænge sammen med familielivet.

I Frie Funktionærer mener vi, at rigtig mange virksomheder nyder godt af, at vores medlemmer gennem deres hjemmearbejdspladser kan være fleksible og arbejde hjemmefra, når børnene er syge, eller når der er behov for en ekstra arbejdsindsats. Skal de højt engagerede medarbejdere, der i dag tager ansvar for deres arbejdsliv, nu begrænses i deres muligheder for at arbejde hjemmefra? Vi tror på, at friheden til at tilrettelægge arbejdet er af afgørende betydning for fremtidens medarbejdere.

Med den seneste uges konflikt på skoleområdet, har hjemmearbejdspladserne for mange, både arbejdsgivere og medarbejdere netop bevist deres værd. I stedet for at være henvist til ikke planlagt afholdelse af ferie, har mange medarbejdere i stedet kunne passe arbejdet fra hjemmearbejdspladsen og få opgaverne løst til gavn for virksomheden – og samfundet.