Hvem er de rigtige?

Bragt i Nordjyske Stiftstidende den 12. januar 2013

Af Annie Træholt, næstformand for Frie Funktionærer

Politikere har travlt med komme med definitionen på ”rigtige” og ”forkerte” fagforeninger – og sågar været klar med at levere monopolrettigheder på betegnelsen til de ”gamle/røde fagforeninger”.

Senest har Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen brugt juledagene til at etablere sit eget ideologiske korstog mod ”de forkerte fagforeninger”.

Vi har i dag et arbejdsmarked, der unægtelig ser anderledes ud end den gang LO-fagbevægelsen kunne få medlemmerne til at marchere. I dag er rigtig mange lønmodtagere på det danske arbejdsmarked ansat på individuelle vilkår, hvor kollektive overenskomster ikke giver mening, og hvor individuelle aftaler om løn- og ansættelsesforhold er en naturlig måde at indgå aftaler på.

Er det så politikere, der skal afgøre, om det er rigtigt eller forkert?

I Frie Funktionærer hylder vi friheden til at lade medlemmerne vælge, hvad der er rigtigt og forkert for dem. At det rigtige for dem er en fagforening, der tilbyder den individuelle service og rådgivning, som medlemmerne efterspørger.

Vi underkender heller ikke de lønmodtagere, der foretrækker røde faner og kollektive overenskomster, men vi underkender at politikere på polemisk vis ikke respekterer danske lønmodtagere i deres frie fagforeningsvalg.

Vi respekterer at, vi har fagforeningsfrihed i Danmark og synes at den diskussion hører fortiden til.

Er det ikke medlemmernes tilfredshed, der tæller? Det synes vi i Frie Funktionærer. I vores optik er det faglige kerneydelser som juridisk bistand og karriererådgivning af højeste kvalitet, der tæller. Gør det os til en mindre rigtig fagforening? – Det synes vores medlemmer i hvert fald ikke!