Fjern aldersdiskriminering

Debatindlæg bragt i Jydske Vestkysten den 11. oktober 2013.

Fjern den statsligt styrede aldersdiskriminering og lad alle aktive jobsøgende få adgang til a-kasserne - uanset alder.

Af bestyrelsesformand Randi Laursen, Frie Funktionærer

Et flertal vil afskaffe tvungen pension for 70-årige, der bliver smidt ud af arbejdsmarkedet alene på grund af deres alder. I Frie Funktionærer kan vi kun støtte den sag, for alder bør ikke være et kriterium for at være eller ikke være en del af arbejdsmarkedet.

Mange virksomheder gennemfører seniorsamtaler med medarbejderne allerede når de når 55 års alderen, og en del af disse samtaler gennemføres som afviklingssamtaler.

Mange af vores medlemmer, som gerne vil blive på arbejdsmarkedet, bliver mødt med afvikling, når de gerne vil udvikle sig i jobbet og kaste sig over nye arbejdsopgaver. De står heller ikke forrest i køen, når der skal bevilges økonomi til uddannelse og kompetenceudvikling - for kan det nu betale sig at bruge midler og kræfter på en medarbejder, der alligevel snart når pensionsalderen? I Frie Funktionærer vil vi rette en appel til virksomhederne og til politikerne i Folketinget om at bringe balance i en ligeværdig behandling af alle lønmodtagere uanset alder.

I det politiske system kan man starte med at afskaffe diskriminering af de ældre i forhold til at være medlem af en a-kasse. I dag bliver alle smidt ud af a-kassen, den dag, de når folkepensionsalderen uanset, om de fortsætter deres arbejdsliv.

Det er statsligt styret aldersdiskriminering, der er med til at fastholde et forældet syn på alder som en bestemmende faktor for, hvornår man er en "rigtig" arbejdskraft, der kan forsikre sig imod ledighed.

Det signalerer, at hvis en seniormedarbejder er så uheldig at miste sit arbejde, så venter folkepensionen.

Enhver aktivt jobsøgende bør kunne forblive i sin a-kasse uanset alder.