Fri lønforsikring sikrer fyrede nyt job hurtigt

Halvdelen af alle fyrede med fri lønforsikring hos Frie Funktionærer får nyt job allerede inden opsigelsens udløb. Jobkonsulenterne venter nemlig ikke til første ledighedsdag, men går i aktion straks et medlem bliver fyret.

Halvdelen af alle med fri lønforsikring, der er et alternativ til en traditionel a-kasse, får nyt job allerede inden opsigelsens udløb. Det viser en ny opgørelse, Frie Funktionærer har lavet.

- Når et medlem med fri lønsikring bliver opsagt, går vores jobkonsulenter straks i aktion, mens indsatsen for medlemmer af en traditionel a-kasse først går i gang på første ledighedsdag. Det giver os et kæmpe forspring, fordi det er meget nemmere at få et nyt job, når man er i job, siger Jørgen G. Jørgensen, direktør i Frie Funktionærer.

Og halvdelen får altså nyt job allerede i opsigelsesperioden. To ud af tre er i nyt job inden deres fjerde møde med jobkonsulenten. Og kun en ud af 10 har ikke fået nyt job efter et år.

- De forløb, vi tilbyder vores medlemmer, minder mest af alt om de outplacementforløb, fyrede ledere i mange virksomheder tilbydes. Så vi sidder ikke på hænderne, men sætter i stedet alt ind med det samme for at finde et nyt job og sikre et fyret medlems karriere, siger Jørgen G. Jørgensen.

Ikke bare et nummer i rækken
Henrik Kloster er et af de medlemmer med fri lønforsikring, der fik nyt job, allerede inden hans opsigelse var udløbet. Han blev tidligere i år fritstillet fra et job som Product Manager med fire måneders opsigelse, fordi hans daværende arbejdsgiver gik konkurs.

- Jeg fik fantastisk god og individuel rådgivning hos Frie Funktionærer. Jeg blev motiveret og coachet. Jeg var absolut ikke bare et nummer i rækken, fortæller Henrik Kloster, som præcis fire måneder efter sin fritstilling, kunne begynde i nyt job som Senior Area Sales Manager.

Efter godt 20 år som tjenestemand forlod han Rigspolitiet og fik job i det private erhvervsliv i 2008. Han meldte sig ind i Frie Funktionærer og tegnede en lønforsikring.

- Jeg har ingen tillid til de offentlige jobcentre. Derfor gik jeg efter en privat forsikring og en partipolitisk uafhængig fagforening. Begge dele fandt jeg hos Frie Funktionærer, som har givet mig VIP-behandling, helt i tråd med det, jeg forventede, siger Henrik Kloster.

- Det er reelt en win-win-win situation. Vores medlemmer med fri lønforsikring får hurtigt nyt job. Vi sparer penge, fordi medlemmet ikke skal have forsikringspenge fra os. Og staten sparer penge, fordi a-kassen ikke er involveret, siger Jørgen G. Jørgensen, direktør i Frie Funktionærer.

Ca. 2.500 medlemmer har tegnet en fri lønforsikring hos Frie Funktionærer.

Læs mere om fri lønforsikring (http://www.f-f.dk/loensikring/loensikring-uden-a-kasse)

Jørgen G. Jørgensen, direktør, Frie Funktionærer, jgj@f-f.dk, mobil 40 31 34 77
Henrik Kloster, mobil 26 37 13 04

• Fri lønforsikring er et alternativ til en a-kasse
• Forsikringen tegnes hos FF Forsikring, som er ejet af Frie Funktionærer
• Fri lønforsikring garanterer op til 32.000 kr. pr. md. i et år, hvis man bliver arbejdsløs (dog maksimalt
  80 pct. af lønnen). Til sammenligning er dagpengesatsen på max. 17.355 kr. pr. md.
• Det koster 997 kr. pr. md. at være medlem af Frie Funktionærer og samtidig forsikre sig for 32.000 kr. pr. md.
  Prisen reduceres, hvis man forsikrer sig for mindre.

For at tegne en forsikring skal man
• være medlem af Frie Funktionærer
• arbejde som lønmodtager mindst 30 timer pr. uge
• have haft uafbrudt beskæftigelse i mindst 18 måneder
• have mindst tre måneders opsigelse
• være mellem 18 og 56 år.