Gode bedømmelser giver nye kunder

For at kapre medlemmer bruger gule fagforeninger i stigende grad bedømmelsessider som Trustpilot. Mængden af rosende ord og den karakter, man får med på vejen, kan nemlig være afgørende for tilgangen af nye kunder

Positive beskrivelser af hjælp til jobsøgning, juridisk rådgivning og serviceniveauet generelt kan sikre fagforeninger og a-kasser en plads i toppen på Trustpilots rangliste. At ende der er yderst vigtigt - især for de gule af slagsen.

- Når man taler om de fagforeninger og a-kasser, der ikke har et klart politisk budskab, har anmeldelserne stor betydning. De konkurrerer netop kun på, hvor god en service de har, så her spiller de gode bedømmelser en stor rolle for tilgangen af nye medlemmer, fortæller lektor ved Institut for Marketing og Management, Lars Pynt.

Hans kollega, lektor Jan Møller Jensen, er enig, i at positiv omtale på bedømmelsessider og sociale medier i høj grad kan komme virksomheder og fagforeninger til gavn:
- Vi ved, at online reviews har en stor betydning. Når folk skal vælge mellem den ene gule fagforening og a-kasse frem for den anden, så vil de lægge rigtig meget vægt på, hvad andre har sagt og hvem, der ligger bedst placeret.

Det mærker de hos Frie Funktionærer, der i to år har været indehavere af topplaceringen hos Trustpilot. I alt 3000 personer har afgivet deres bedømmelse af 18 forskellige fagforeninger og a-kasser, og her er det overraskende nok en af de mindste faglige organisationer, der får flest stjerner og rosende ord med på vejen.

- Det er vi naturligvis stolte af – også af at vores medlemmer i så høj grad bruger tid på at bedømme os, siger direktør Jørgen G. Jørgensen.

Men at ligge i top er ikke bare et skulderklap. Hos Frie Funktionærer er de derfor bevidste om, at førstepladsen som den fagforening og a-kasse med de mest tilfredse medlemmer også forpligter til fortsat at forbedre sig:
- De knapt så gode anmeldelser, som der heldigvis kun er få af, diskuterer vi meget grundigt for at lære af. De er vigtige værktøjer til at gøre den service, vores medlemmer får, endnu bedre, lyder det fra direktøren.

FAKTA:
Siden maj 2013 har Frie Funktionærer ligget helt i top på Trustpilot, når det kommer til bedømmelserne af fagforeningen og a-kassen og i forhold til hvor relativt mange medlemmer, der giver en anmeldelse. Frie Funktionærer er en moderne, demokratisk lønmodtagerorganisation, uafhængige af partipolitik og religion og med fokus på den enkelte funktionærs behov. Frie Funktionærer har hovedkontor i Odense.
Ønsker du mere information, flere tal eller kontakt til de konkrete kilder kan du ringe til Frie Funktionærers pressekonsulent Heidi Callesen på 63 13 86 05.