Fagforeninger: Tvungen lønsikring bør være frivilligt

Bragt i Politiken den 2. november 2013

Af direktør Jørgen G. Jørgensen, Frie Funktionærer

På fire år har HK mistet 35.000 erhvervsaktive medlemmer. Det vil HK's formand, Kim Simonsen, nu sætte en stopper for. Han lovede ved åbningen af HK-kongressen for få dage siden at holde HK's medlemstal på 275.000 i balance frem til næste kongres om fire år.

Et af midlerne, der skal forhindre yderligere medlemsflugt fra HK, skal være den model for lønsikring - en ekstra tvungen arbejdsløshedsforsikring - som HK/Kommunal og HK/Stat allerede har gjort til en obligatorisk del af medlemskabet.

Tror Kim Simonsen virkelig på, at alle moderne lønmodtagere skal have ' den samme medicin' for at blive i folden? Den tvungne lønsikring skulle ifølge Kim Simonsen være en særlig attraktion, som de fagforeninger, der står uden for LO og går under fællesbetegnelsen ' de gule' ikke kan tilbyde.

Økonomisk sikkerhedsnet med karriereforsikring
Det er ganske rigtigt, at vi i Frie Funktionærer ikke kan tilbyde vores medlemmer en tvungen lønforsikring. Derimod har vi de seneste år kunnet tilbyde vores medlemmer en lønforsikring, oven i købet som en frivillig ordning, hvor der følger et professionelt genplaceringsforløb med til dem, der får brug for et nyt job. Vi oplever faktisk, at det for mange er afgørende, at de er sikret intensiv hjælp til at finde det næste job. Det er økonomisk sikkerhedsnet med indbygget karriereforsikring.

I Frie Funktionærer går vi ind for medlemmernes frihed til at vælge den bedste løsning for den enkelte. Hos os er lønsikring et frivilligt tilvalg og vel at mærke et tilvalg af fleksible ordninger, hvor den enkelte selv vælger, hvor stor dækningen skal være, eller vælger et reelt alternativ til a-kassens dagpenge.

For vi har også medlemmer, der ønsker en individuel indkomstforsikring uafhængigt af a-kasse-systemet.

Tror HK på, at en tvungen lønsikring er den bedste løsning for alle medlemmer?.