Odenses næstældste kælder har fået ny overbo

Godt tre måneder efter ombygningen af en af Odenses mest kendte købmandsgårde gik i gang, er det nu tid til rejsegilde. Paghs Gård i Overgade er snart færdigbygget og klar med endnu mere plads til en lokal fagforening og a-kasse.

Den 5. oktober 2015 kl. 12.00 er der rejsegilde i Paghs Gård. Store dele af de fredede kvadratmeter er blevet revet ned og bygget op igen, og skal fremover danne ramme om fagforeningen Frie Funktionærer.

-          Helt grundlæggende havde vi brug for at udvide og få mere plads til vores ansatte, men det har også stor betydning, at vi fremover får en langt synligere plads i bybilledet. Det gør det forhåbentlig endnu nemmere for os at få fortalt folk, hvem vi er og hvad vi står for, siger direktør Jørgen G. Jørgensen.

Da ombygningen af Paghs Gård gik i gang, var det med en målsætning om at kunne kombinere historien i de fredede bygninger med moderne arkitektur.

-          Det opnår vi blandt andet ved at facaderne ud mod gaden føres tilbage til tiden omkring år 1900, mens vinduerne bliver moderne stålrammer. Selvom man godt må kunne se, at det er i år, bygningerne er renoveret, skal det gøres med respekt for historien, så de stadig ligner sig selv, lyder det fra arkitekten Jesper Thyge Brøgger.

I alt otte lokale firmaer har været med til at udføre byggeriet, og allerede i starten af det nye år kan de ca. 80 ansatte begynde at rykke ind. Sammenlagt forventes ombygningen at koste ca. 7 millioner kroner.

Mandagens rejsegilde vil foregå i Paghs Gård kl 12.00, hvor pressen er velkommen til at deltage sammen med de ca. 100 håndværkere, ingeniører, arkitekter, naboer og ansatte, der alle har haft med byggeriet at gøre.

Kontaktpersoner:

Jørgen G. Jørgensen, direktør, Frie Funktionærer, tlf. 40313477
Heidi Callesen, pressekonsulent, Frie Funktionærer, tlf. 63138605/29734311

FAKTA:

• Paghs Gård kan dateres tilbage til senmiddelalderen som to forskellige bygninger omkring 1450-1550. Ca. 1796 bliver de to grunde lagt sammen til én stor købmandsgård.
  • Gården har været ramt af brande to gange – i 1898 og 1901. Begge gange skulle der genopbygning og nybygning til.
  • Frie Funktionærer har ejet bygningerne i Paghs Gård siden 1987 og flyttede ind i 1989.
  • I løbet af de sidste 400 år har Paghs Gård lagt adresse til både en præst, parykmager og flere købmænd. Fra 1.april 1990 til 1. august 2013 var lokalerne lejet ud til restauranten Djengis Kahn Mongolian Barbeque.
  • Samlet set fylder bygningerne 3260 kvadratmeter. Frie Funktionærer har overtaget bygningerne løbende i 1991, 1994 og 1999.
  • Arkitekten på byggeprojektet er Jesper Thyge Brøgger. Byggeherrerådgiver er Henry Jensen A/S ved Halldor Stefansson.
  • Ombygningen er opdelt i 8 entrepriser og udføres af følgende firmaer:
    • Jord, kloak, beton og murer – Entreprenørgården Munkebo
    • Tømrerarbejder – Thode Tømrer & Snedker
    • Stålarbejder – Thode Tømrer & Snedker
    • Gulvlægger – Thode Tømrer & Snedker
    • Malerarbejder – Boris Christensen A/S
    • VVS arbejder – Byens VVS
    • Ventilationsarbejder – Nordisk Klima
    • El-arbejde, Fyens Elteknik
  • Frie Funktionærer er en moderne, demokratisk lønmodtagerorganisation, uafhængige af partipolitik og religion og med fokus på den enkelte funktionærs behov. Frie Funktionærer har hovedkontor i Odense.