Kritik som skud med spredehagl

Bragt i Nordjyske den 1. august 2013.

Af næstformand Annie Træholt, Frie Funktionærer

Nordjyske bragte den 30. juli et læserbrev af Brian Andersen, formand for HK Kommunal Nordjylland, hvor han omtaler ”gule fagforeninger” som rene penge-maskiner med kunder i stedet for medlemmer.

Nu fremgår det ikke, hvem det er Brian Andersen konkret tænker på, men det kan i hvert fald ikke være Frie Funktionærer, som er en 100 % demokratisk forening. F.eks. havde vi over 1.000 engagerede medlemmer til vores seneste 8 lokale generalforsamlinger (ud af ca. 18.000 medlemmer) og der var kampvalg om stort set alle bestyrelsesposter på seneste delegeretmøde. Hvordan mon de tilsvarende tal ser ud i HK?

I Frie Funktionærer mener vi, at en moderne fagforening er en demokratisk forening, der varetager medlemmernes interesser bredt i forhold til arbejdslivet. Det enkelte menneske ved selv, hvad der tjener dets interesser.

Hvis de har et arbejde, hvor det er hensigtsmæssigt at være medlem af en overenskomstbærende fagforening, skal de nok vælge det. Hvis de hellere vil være medlem af en anden slags fagforening, skal de have lov til det.

Arbejdsmarkedet er i dag helt anderledes, end da de klassiske fagforeninger blev skabt (f.eks. flere forskellige jobfunktioner, flere funktionærer, flere ansat på individuelle vilkår). Derfor er det logisk, at der i dag er forskellige slags fagforeninger.

Desuden puger vi ikke penge sammen til nogen pengemaskine – det er medlemmerne og ikke andre, der får glæde af ”overskud” – det er medlemmernes penge, og de bliver brugt på medlemmerne.

Brian Andersen bør derfor være mere præcis og konkret i sine beskyldninger, i stedet for med spredehagl at skyde efter alle mulige andre fagforeninger. Men måske er det sommervarmen, der har fået Brian Andersen til tasterne i kølvandet på Leif Lahns sædvanlige agurketidsstunt med forslaget om at nogle fagfore-ningskontingenter ikke skal kunne trækkes fra i skat. Et forslag der da også er skudt ned af de seriøse politikere, inkl. Leif Lahns egne partifæller på Christiansborg.