Hvordan kan jeg arbejde med min eksamensangst?

At føle nervøsitet, når man skal op til eksamen, er en naturlig biologisk reaktion, der er med til at skærpe vores sanser og optimere vores præstationer.


Går nervøsiteten over i angst og viser sig ved fx svedeture, kolde hænder, åre-banken i tindingen, tørhed i svælg og mund, ”nervøs mave”, kan det gå ud over evnen til at strukturere stoffet, hukommelsen svigter og den famøse “klap” går ned. Man mister overblikket og kontrollen over noget, man egentlig ved og har forberedt sig ganske grundigt på.

Her får du 6 gode råd til, hvordan du kan arbejde med din eksamensangst:

1. Studieteknikker skal være på plads fra starten
Indarbejd din egen optimerede læseteknik og få struktur i dit studiearbejde. Vær åben for justeringer og del din viden med andre.

2. Bliv dig bevidst om din eksamensangst og vær åben om den
Angsten trives og vokser bedst i det skjulte – se den i øjnene og acceptér den og afdæk, hvad der skal til for at håndtere den. Del dine tanker om angsten med dine venner, bed om hjælp og tilbyd din hjælp til andre, der har samme problem.

3. Forestil dig eksamenssituationen og træn dig i den – gerne to og to
”Øvelse gør mester”, træn sammen - stil hinanden spørgsmål - støt hinanden og tænk så på at skulle ”det værste” ske, så går jorden alligevel ikke under, og du vil helt sikkert finde en måde at gøre comeback på.

4. Tænk søvn, ernæring, motion og ro ind - før og under eksamen
Ingen fester op til eksamensdagen. Øv vejrtrækningsøvelser, der regulerer dit iltoptag, før eksamensdagen, så du mestrer teknikken på dagen. Hav en god døgnrytme indarbejdet i god tid, så du natten op til eksamenen sover tilstrækkeligt og helst mellem kl. 22 og kl. 07.

5. I eksamenssituationen
Stress ikke igennem opgaven, men læs spørgsmål og bilag grundigt og roligt igennem. Er du i tvivl om noget, så stil om muligt opklarende spørgsmål. Også til dig selv.

6. Anerkend dine egne evner
Siger du til dig selv: ”Jeg er dårlig”, vil din hukommelse og præstationsevne blive påvirket af den overbevisning. Sig i stedet: ”Jeg er god”, så vil din hukommelse forsøge at leve op til den forventning. Hvis det, du prøver at huske, ikke i et splitsekund dukker op på din indre nethinde, så vær tålmodig – giv din hukommelse lidt tid, så vil det ”glemte” ofte dukke op fra din underbevidsthed.

Forestil dig en situation, hvor du var tilfreds med din præstation; Hvad gjorde du; hvordan var det, og hvilke af dine kvalifikationer og kompetencer bragte du i spil – hvordan lykkedes du? Brug oplevelsen som et afsæt til at ”gentage successen”. 

Kontakt os

Husk, at du som medlem af Frie Funktionærers fagforening altid er velkommen til at kontakte en af vores dygtige konsulenter på telefon 63 13 85 50, hvis du har brug for hjælp.