Hvordan gør jeg indtryk til jobsamtalen?

En jobsamtale er ikke en eksamen, men handler om at skabe et godt indtryk og en god dialog. Hvordan du gør det, kan du hente inspiration til her.

Jobsamtalen kan inddeles i 5 faser:

1. Velkomst
2. Infofasen
3. Interview
4. Spørgsmål
5. Afslutning

Velkomst

Det er vigtigt at komme til tiden. Kommer du for tidligt, er kandidaten før dig måske stadig til stede, og situationen kan blive lidt upassende. Derfor: Er du i god tid, så gå en lille tur og lad op til jobsamtalen.

Førstehåndsindtrykket er vigtigt, så kend navnet på den, du skal tale med, giv et fast håndtryk, kig personen i øjnene og udstrål selvsikkerhed.

Bliver du bedt om at udfylde en test, skal du ikke være bange for at deltage, men understreg gerne, at du gerne vil se dit resultat. Testen er blot et hjælpeværktøj til at afklare, om du matcher den ønskede ansøgerprofil, så svar ærligt på spørgsmålene og følg din første indskydelse, når du svarer.

Infofasen

Her fortæller intervieweren om jobbet og om virksomheden. Vær aktivt lyttende. Nik gerne en gang imellem for at vise, at du forstår, hvad der bliver sagt og stil måske et spørgsmål til det, du får fortalt, uden dog at afbryde modparten. Det er vigtigt, at du signalerer, at du er aktiv medspiller. Pas på kropssproget og lad være med at kigge på uret, da det er signal om, at du keder dig.

Interview

Der kan være én eller flere interviewere til stede. Er der flere, er det vigtigt, at du både ser direkte på den, du taler til og har løbende øjenkontakt med de andre under samtalen. Svar på det, du bliver spurgt om, og undlad at dominere samtalen.

Tal aldrig negativt om tidligere arbejdsgivere og hold hele tiden fokus på, hvad du kan bidrage med som ansat i virksomheden.

Du vil ofte blive bedt om at præsentere dig selv kort - brug elevatortalen.

Spørgsmål

Forbered mindst 5 spørgsmål til virksomheden. Spørg ikke om løn og personalegoder, men i stedet om firmaets forventninger, fremtidsplaner eller muligheder for videreuddannelse.

Afslutning

Understreg, hvis du stadig er interesseret i jobbet og få en klar aftale om, hvem der gør hvad, hvornår og hvordan.

Efter en jobsamtale kommer du måske i tanke om noget, der er relevant for jobbet, men som du glemte at nævne under samtalen. Så kan det være en god idé at sende en mail, hvor du takker for samtalen, pointerer, at du stadig er meget interesseret i stillingen og i øvrigt er kommet i tanke om nogle oplysninger, virksomheden kunne have interesse i. Sådan kan du skille dig ud fra mængden.