10 gode råd til jobsamtalen

10 gode råd til jobsamtalen

Brug god tid på at øve dig, inden du skal til jobsamtale. At være velforberedt giver overskud til at kunne imponere – her får du 10 konkrete råd til hvordan.


Ofte er nervøsiteten en naturlig følgesvend, når der er kaldt til jobsamtale. Men det er vigtigt at huske på, at det ikke kun er dig, der er "til eksamen" – det handler lige så meget om at kunne fornemme, om virksomheden er det rette march for dig.

- Det er netop en samtale, du skal have, og ikke et krydsforhør, hvor du kan svare rigtigt eller forkert. Begge parter er interesserede i at gøre et godt indtryk og vil gerne have, at samtalen går godt, lyder rådet fra vores karrierekonsulenter.

Det kan du også gøre dit for - blandt andet ved at være velforberedt, høflig og engageret. Her får du 10 tips og tricks, der ruster dig til den gode jobsamtale.

  1. Kend dit publikum. Brug tiden frem til samtalen på at sætte dig ind i virksomheden, dresscoden og dem, du skal til samtale hos. At kende til seneste nyt og være klædt som de kommende kollegaer giver en fælles referenceramme at tale ud fra.

  2. Vær forberedt. Brug noget tid på at tænke over, hvad du kan blive spurgt om til samtalen – og hvad du vil svare. Det gælder om at få flettet din motivation for jobbet og relevante kompetencer ind i din respons. Sig det evt. højt for dig selv - øvelse gør mester.

  3. Kom aldrig for sent. Hvis du skal til samtale kl. 11, så sørg for at have styr på adresse og parkeringsforhold og vær der ti minutter før.

  4. Den svære smalltalk. Selvom du er nervøs, så forsøg at finde et overskud frem til at smalltalke. Fx ved at rose lokalerne, spørge hvor længe de har været der etc. Det viser et mentalt overskud, og får samtalen mere naturligt i gang.

  5. Brug kroppen. Tænk over, hvilke signaler du sender, hvis du fx sidder med armene over kors eller kigger meget ned. Giv et godt håndtryk, smil og søg øjenkontakt, så du fremstår imødekommende.

  6. Lyt og læs. Selvom du er ivrig efter at få jobbet, så vær tålmodig og afbryd ikke. "Læs" i stedet situationen og mærk efter, hvornår der er en naturlig pause, og interviewerens kropssprog signalerer, at det er din tur til at tale.

  7. Brug eksempler. Alle kan sige, de er "gode til at have mange bolde i luften". Vil du skille dig ud, er det derfor vigtigt, at du har nogle eksempler klar, hvor du tydeliggør, hvordan du løser udfordringer i praksis og med succes.

  8. Stil modspørgsmål. Sørg for at have nogle spørgsmål med i tasken, der fx handler om virksomheden og den konkrete stilling. Det viser, at du har sat dig ind i tingene og oprigtigt er interesseret.

  9. "Hvad skal du have i løn?". Når spørgsmålet om løn kommer på banen, gælder det om at være velforberedt og taktisk. Læn dig op ad statistikker, spørg ind til, hvad der indgår i lønpakken og lad dit eget bud være højere end din smertegrænse.

  10. Afslutningen. Selv hvis du ikke får jobbet denne gang, så er det vigtigt at efterlade et godt indtryk til næste gang, de har en ledig stilling. Så slut af med at takke for en god samtale – også evt. med en mail, hvor du bekræfter, at du stadig er interesseret.