Gode råd ved stillesiddende arbejde

Bevæg dig ved dit skrivebord, så du holder din krop sund hele arbejdslivet og undgår skader.


Din bedste arbejdsstilling er altid den næste, siger fysioterapeut Henny Skovbjerg, der i mere end 30 år har haft egen klinik og har set talrige skader på bl.a. nakke, skuldre og ryg ved for meget stillesiddende arbejde.

Det afgørende er, at du ikke gror fast i stolen. Du skal så vidt muligt skifte stilling cirka hver halve time og helst røre dig lidt.

  • Gå væk fra din plads hver halve time og stræk dig - lav nogle skuldre- og nakkeøvelser.
  • Forsøg at ændre din stilling cirka hver halve time. Vær bevidst om, hvis du har en tendens til at "låse dig fast" i en bestemt stilling.
  • Hæv dit bord cirka hver 2. time - kom op i stående stilling. Fordel vægten på begge ben, stå ikke på hælene. Læg gerne vægten frem/tilbage og fra side til side.

4 gode råd fra fysioterapeuten

Gode Raad Ved Stillesiddende Arbejde 700 300

1. Korrekt siddestilling
Stolen har en højde, så underarmene hviler afslappet på bordet. Albuerne i en vinkel på lidt over 90 grader. Fødderne skal være i gulvet, og stolesædet skal være afrundet fortil og må max. støtte på den bagerste 2/3-del af låret.

2. Brug bolden
Bolden giver mulighed for flere bevægelser i siddestillingen - både for krop og ben. Det forbedrer blodgennemstrømningen og aktiverer muskler og led.

3. Øvelser
Lændesvaj: Sæt hænderne i lænden med fingerspidserne pegende mod hinanden og bøj ryggen tilbage over hænderne. Mærk et skræk over ryggens små led, der trykkes sammen i den siddende stilling. Det aflaster og giver dig et bedre flow af energi gennem ryggen.

Nakken: Stræk din nakke ved at trække hagen ind. Stil dig eventuelt op ad en væg, så du mærker, at skulderblade og baghoved rører væggen, så du får en automatisk korrektion af ryggens naturlige stilling.

4. Find balancen med en Steppie/stå op
En Steppie udfordrer balancen, hvilket betyder, at dine led- og muskelsanser bliver aktiveret, og blodgennemstrømning og ilttilførsel til muskler og led øges. Uanset om I har en Steppie på kontoret, er det altid en god idé at komme op at stå hver dag. Bliver du træt i benene, så sæt dig ned igen. Det er nemlig vigtigt, at du ikke kommer til at "hænge" i hofterne eller på bordet. Det er afvekslingen, der giver en effekt. Ikke nødvendigvis hvor længe du står.