Tidligere Call me-direktør Hanne Lindblad

Det skal give mening at gå på arbejde

Hun er kvinden bag en af landets mest utraditionelle og succesfulde kampagner. Men hvordan lykkedes det Call me-direktøren både at få danskerne til at tage imod opfordringen om at tale ordentligt og samtidig blive en af tidens største erhvervsledere?

I 2011 valgte Hanne Lindblad, CEO hos Call me, at gøre op med det dårlige image i telebranchen og skabe et nyt holdningsbrand, der fokuserede på mere end produkt og pris. Drømmen var, at Call me skulle gøre en forskel, og med den prisvindende ”Tal ordentligt”-kampagne skabte hun, sammen med sine kolleger, en forandring, der ikke kun ændrede telebranchen, men også den gængse måde at drive en effektiv forretning på.

Den energi og stærke identitet, der opstod omkring Call me, gjorde det muligt for hende at bevise, at man med værdibaseret ledelse både kan gøre en forskel for samfundet og stadig levere på bundlinjen.

- Vi opfandt ”The Call me-way”, som var nogle helt enkle leveregler, vi styrede efter i både hjerne og hjerte. De satte fokus på, hvordan vi ønskede at behandle hinanden, kunderne og verden omkring os, og resultaterne eksploderede.

En vigtig ledestjerne

Hanne Lindblad drev forretning ud fra én simpel ledelsesværdi, eller ledestjerne, som hun kalder det. Det var tillid. Det resulterede ikke kun i de mest loyale kunder, men også telebranchens bedste image. I dag bliver ”Tal ordentligt”-konceptet stadig brugt flere steder for at skabe trivsel, fx på landets skoler.

Det er nu 2 år siden, at Hanne Lindblad forlod Call me, men den transformerende rejse, hun og hendes kolleger tog på under udviklingen af Call me-brandet, ændrede både hendes ledelses- og livssyn:

- Det ændrede mit tidsperspektiv at arbejde med værdier og levere resultater på den måde. Jeg gik fra at tænke på den korte til den lange bane. Nu spørger jeg i stedet mig selv, hvad jeg vil på den her planet – også for generationerne efter mig. Mit indre moralske landkort blev i den grad styrket.

Den indre og ydre verden

For hende er det afgørende for at skabe succes, at arbejdspladsen har en kultur, hvor der er plads til at tale om mere end performance og resultater. Der er mange måder at bidrage på, og jo flere intelligenser vi har i spil, og jo flere måder vi kan bruge os selv på, når vi går på arbejde, desto mere lader vi os selv og hinanden op, mener Hanne Lindblad. Ifølge hende lever vi i en verden af energi, så det er ikke kun din IQ, der afgør, om du er en god arbejdskraft. Derfor kan intelligens lige så vel være kropslig, emotionel eller spirituel.

- Min virkelighedskanal ekspanderer, når jeg både kan være orienteret mod den ydre og indre verden samtidig. Er jeg kun i den ydre, dræner det mig. De fleste af os længes efter at være på en arbejdsplads, hvor vi lader hinanden op og kan mærke en dybere mening med det arbejde, vi udfører.

I det hele taget er Hanne Lindblad stor fortaler for, at vi får mere værdighed tilbage i hverdagen og værner om hinanden. Ikke mindst når vi går på arbejde.

- Vi er ikke robotter, vi er mennesker, og det er i det trygge og tillidsfulde miljø, at kreativiteten opstår, og vi kan tage vores resultater til et højere niveau end nogensinde, slutter hun. 

Fakta om Hanne Lindblad

Uddannet cand.negot. i engelsk og økonomi & Eksistentiel Coach med 25 års ledererfaring, de seneste 13 år i telebranchen, maerkcph.dk, harthill.co.uk, slotshøj.dk.