Stop dine overspring

Stop dine overspring

Er du typen, der lige skal tjekke facebook eller hente en kop kaffe, inden du går i gang med en opgave? Overspringshandlinger kender de fleste til. Her får du Dorthe Rindbos bud på, hvorfor vi laver overspringshandlinger, og hvordan vi kan blive dem kvit.

Overspringshandlingen er en flugt. Så kort kan det sige. Når du laver overspringshandlinger, flygter du fra en opgave, en aktivitet eller en beslutning, og det kan der være mange årsager til. Måske fordi det er tidskrævende, kedeligt eller besværligt. Faktum er dog, at overspringshandlingerne i sidste ende gør os stresset og stjæler både vores tid og energi, siger Dorthe Rindbo, forfatter og rådgiver i personlig planlægning og effektivitet.

Overspringshandlinger som arbejdsproces

Overspringshandlinger behøver dog ikke kun at være tidsspilde. I virkeligheden kan det også være en form for arbejdsproces. Det handler ifølge Dorthe Rindbo om, hvilken type man er som menneske:
- Puslespilstypen ser det store billede og arbejder struktureret med målet for øje, mens patchworktypen måske ikke kender resultatet på forhånd, men stykke for stykke arbejder sig hen mod et resultat. Her er processen mindst lige så vigtig som målet. Det kan måske virke rodet og ustruktureret for nogle at arbejde uden at have et konkret mål for øje, men begge metoder er lige effektive. Det er blot forskellige måder at gribe en arbejdsproces an på.

4 ting, der får dig ud af starthullerne

1. Hav en klar opgave
En del overspringshandlinger skyldes, at opgaven ikke er klart og tydeligt defineret, Hvis du er usikker på, hvad din opgave år ud på, er det svært at tage det første skridt. Sørg for at have en specifik opgave.

2. Split opgaven i atomer 
Bryd din opgave ned i mindre dele. Lav eventuelt et mindmap og få overblik over opgaven og dens delopgaver. En stor opgave består i princippet bare af en masse små opgaver. Definér de små opgaver. Så er det nemmere at gå i gang.

3. Tag babyskridt 
Spørg dig selv: Hvilken latterlig lille let ting kan jeg gøre for at komme i gang? Det skal være en overskuelig og næsten pinlig nem ting at gøre. Når du har gjort den ting, stiller du dig selv det samme spørgsmål igen. Så er du i gang.

4. Få det overstået!
Hvis du har en opgave på din to do-liste, som du gruer for, så start dagen med at få den ud af verden. Gå i gang med opgaven, som det første fra morgenstunden. Også før du tjekker mails.

Få flere gode råd og gratis værktøjer på dortherindbo.dk.