Stig Severinsen er firedobbelt verdensmester i fridykning

Træk vejret rigtigt og lev længere

Trækker du vejret dybt, bliver du mere sund, garanterer åndedrætsekspert Stig Severinsen. Han mener, at øget fokus på vejrtrækning vil give færre sygedage og forlænge levealderen.

20.000 gange om dagen flyder frisk luft ind i din krop og rundt til hver eneste celle. Men udover at have en fysisk funktion, fortæller vejrtrækningerne også noget om vores mentale tilstand, forklarer Stig Severinsen, der har en Ph.d. i medicin og er firedobbelt verdensmester i fridykning:

- Ved at observere, om vi trækker vejret roligt eller hektisk, får vi direkte feedback på vores aktuelle tilstand. Et langsomt åndedræt signalerer ro og balance, mens et hurtigt er tegn på stress, angst eller sygdom.

De forskellige måder at trække vejret på aktiverer nemlig forskellige dele af nervesystemet. Derfor slider et forkert åndedræt unødigt på kroppen.

- Det kan medføre muskelspændinger, astma, forhøjet blodtryk, træthed og depression – derfor er det så vigtigt med fokus på at trække vejret rigtigt, siger Stig Severinsen.

Åndedrættets gavnlige effekt
Han mener, det er vores fortravlede hverdag, der er skyld i, at så mange har et alt for overfladisk åndedræt:

- Det kaotiske samfund giver nogle uhensigtsmæssige vaner, hvor vi fokuserer på fremdrift, tænker med hovedet og glemmer at lytte til vores krop og dens signaler. Men det er der altså god grund til at gøre, fastslår Stig Severinsen.

- Gevinsterne ved at bruge åndedrættet optimalt er indlysende. Med rolig vejrtrækning følger mental ro og mindre stress, der vil komme alle til gavn både på arbejdspladsen og i familien. Men det ville også give sundere mennesker, færre sygedage og et længere liv – det tør jeg godt love.

Fire gode råd

  1. Brug næsen. Det er den, der er lavet til at trække vejret med – munden er til, for at du kan spise. Næseåndedræt renser og fugter luften og leder automatisk til mere rolig og dyb vejrtrækning.
  2. Slap af i skuldrene og fokuser på åndedrættet. Du skal trække luften langsomt ind gennem næsen, holde en lille pause og så puste det ud gennem næsen eller munden igen. Derefter holder du endnu en kort pause.
  3. Grundreglen siger, at udåndingen skal vare dobbelt så lang tid som indåndingen. Det giver ro og er en god måde rent fysisk at forberede sig til fx et møde eller nattesøvnen på.
  4. Fokuser bevidst på åndedrættet og øv dig i at trække vejret dybt et par gange om dagen. Jo mere, det bliver en god vane, jo mere effekt har det på nervesystemet, humøret og helbredet.

FAKTA om Stig Severinsen

  • Firedobbelt verdensmester i fridykning.
  • Uddannet MSc i biologi og PhD i medicin.
  • Stiftet firmaet Breatheology.
  • Forfatter til bogen ”Træk Vejret”.