Hos If mediterer medarbejderne i arbejdstiden

Vi mediterer i arbejdstiden

Mindfulness er blevet et populært redskab til medarbejderudvikling og trivsel på arbejdspladsen. Det kan lyde lidt alternativt, men hos If virker det.

Som så mange andre arbejdspladser har forsikringsselskabet If gennem flere år kæmpet med stort arbejdspres, færre ressourcer, mange forandringer og konstante afbrydelser i hverdagen. Derfor introducerede If i 2012 mindfulness-træning. Det endte med at blive så stor en succes, at ca. 200 af de 600 danske ansatte nu har været igennem det frivilli-ge forløb, der er blevet en fast bestanddel af If Academys interne uddannelsestilbud.

Hvor svært kan det være?

Jan Simmelkjær, der er ansat hos If, var ligesom flere af sine kolleger skeptisk, da forløbet startede i 2012.
- Jeg tænkte, det kunne være, at det bare var en ny smart trend, som ville have meget kort levetid, men jeg blev meget positivt overrasket. Det var interessant at arbejde med træningen og lære mere om de videnskabelige fakta. Men jeg oplevede også frustration over at være så svingende i forhold til, hvor god jeg var til at håndtere distraktioner i den daglige træning. Helt ærligt, hvor svært kan det være at tømme hovedet for tanker i bare 10 minutter?

Faktisk gik der næsten 3 måneder, før det lykkedes Jan at få kontrol over sine tanker, men han mærkede gradvist en forbedring, jo mere han trænede.
- Mindfulness kræver en indsats på samme måde som fysisk træning, altså at jeg vedholdende trænede 10 minutter om dagen. Hvis jeg sprang over en uge i træk, kunne jeg straks mærke et svigtende fokus og flere distraktioner – det var i sig selv motiverende at konstatere. Mine omgivelser oplevede også en mærkbar forskel i min måde at være til stede på. Jeg fik mere ro, fokus og endnu bedre overblik i samtaler, i kundeteams og på møder. Samtidig giver det åbne positive sind altså en bedre tilgang til både udvikling og problemløsning, konstaterer Jan.

Fokus og mentale strategier

Udover meditationsteknik består træningsforløbet også af en række fokusområder og mentale strategier, som man arbejder med i sin hverdag, forklarer Jesper Askjær, leder for If Academy.
- Fokusområderne arbejder vi konkret med i hverdagen. Vi har så mange indgroede vaner og tankemønstre, at meget af hverdagen foregår med ”autopiloten” slået til. Men indimellem kan det være en stor fordel at forholde sig objektivt til, hvordan man møder andre mennesker i kommunikationen.

Vær i nu’et

Multitasking er et andet fokusområde, som en anden ansat, Bo Beier Simonsen, har arbejdet meget med i sin hverdag.
- Tidligere var jeg stor fan af multitasking. Jeg havde altid gang i 10 ting samtidig. Besvare mails, være i dialog med kolleger, have tankerne på næste møde, allerede inden, det første var færdigt. Efter jeg har fået mindfulness ind i mit arbejdsliv, har det ændret sig betydeligt. Nu er der en anden disciplin på møderne. De er blevet kortere og mere koncentrerede, forklarer Bo.
- Når jeg taler med mine kolleger, der opsøger mig, tænker jeg ikke længere på samtalen som en forstyrrelse, men som nyttige input til mit arbejde. Jeg prøver at lytte med fuld opmærksomhed og spørge ind til det, min kollega fortæller mig.

Ifølge Jesper Askjær er mindfulness dog på ingen måde en mirakelkur, og det er også langt fra alle ansatte, der har ønsket at tage del i træningen. Af samme årsag, mener han, at det er vigtigt, at tilbuddet er frivilligt, fordi det kræver vedholdende fokus, hvis det skal have effekt. Til gengæld er det den træning, som If Academy har udbudt, der har forandret mest på kortest tid.

Mindfulness-træningen har forbedret arbejdsklimaet og glæden i hverdagen hos If, fordi det ændrer dialogen og giver større forståelse for andres tanker og handlinger. Derfor fortsætter If med at tilbyde uddannelsesforløbet til interesserede ansatte og har desuden udbredt forløbet til afdelingerne i de øvrige nordiske lande.

Mindfulness på jobbet har effekt

En undersøgelse foretaget af professor Jochen Reb fra Singapore Management University i 2012 viste, at de ansatte hos If, der havde gennemgået mindfulness-træning oplevede:

  • Øget evne til at koncentrere sig
  • Større opmærksomhed på egne og andres følelser og behov
  • Højere jobtilfredshed og engagement
  • Mindre følelse af stress/udbrændthed