Anette Prehn

Gør din hjerne omstillingsparat

Det er muligt at træne sig selv til at tage bedre imod uundgåelige forandringer på jobbet, fastslår sociolog Anette Prehn.

Nye arbejdsopgaver, omstrukturering, massefyringer eller måske en kollega, der er blevet bortvist. De fleste af os vil opleve store forandringer i arbejdslivet, der kan være svære at håndtere. Men når det sker, reagerer kroppen faktisk helt naturligt og ofte automatisk:

- Vi får hjertebanken, trækker vejret hurtigere og får svært ved at lytte efter og forstå, hvad der bliver sagt, fortæller sociolog og forfatter Anette Prehn.

Hun har specialiseret sig i at formidle viden om hjernen med fokus på, at vi er bygget til netop at reagere på helt bestemte måder.

Hjernen: forandring er farligt

Reaktionen styres af en del af hjernen, der hedder amygdala. Den registrerer typisk pludselige forandringer som farlige – uanset om det er, fordi en bidsk hund nærmer sig, eller vores arbejdsliv pludselig ændrer retning.

På jobbet er der ifølge Anette Prehn især tre ting, der i det daglige aktiverer amygdala:

  • Det første er, hvis vi føler, at vores position er truet.
  • Det andet handler om, hvis ledelsen præsenterer en uklar og uigennemskuelig vision.
  • Det tredje er, hvis vi føler, at vi bliver udsat for et diktat om at gå i en helt bestemt retning, som vi måske endda er decideret uenig i.

Træn dig selv

Men vi kan selv gøre meget for at blive bedre til at håndtere de forandringer, som kommer uanset hvad:

- Start med at tænke over, hvilke forandringer du allerede har gennemgået, som du faktisk er glad for i dag. Heri ligger der skjulte kompetencer, som du kan trække på i den nuværende situation, siger sociologen og forfatteren.

Et andet tip er aktivt at gøre sig umage med at se på situationen fra forskellige synspunkter. Blandt andet ved at fokusere på de gode intentioner og værdier bag en beslutning, men også på hvilke fordele, den kan ende med at skabe.
- Forandringer er en naturlig del af arbejdslivet anno 2016 – og du får langt nemmere ved at være i dem, hvis du med omhu vælger, hvor du lægger din energi og øver dig på at slippe de ting, du alligevel ikke kan påvirke, konstaterer Anette Prehn.