Ryd op på din Facebook

Ryd op på din Facebook

De fleste unge tænker ikke over, at deres indhold på sociale medier er tilgængeligt for hvem som helst. Men det burde de, for fremtidige arbejdsgivere bruger de sociale medier til at se nærmere på deres jobansøgere.

Facebook, Snapchat, Instagram og andre sociale medier er en del af hverdagen og ens personlighed for unge. Alt bliver delt.

- I gennemsnit er 60 procent af den danske befolkning på Facebook hver dag, og den procentdel er meget højere blandt de unge. Det er en helt integreret del af hverdagen for dem at være online, siger David Ledstrup, der er Digital Media Advisor hos Bigum & Co.
Men står du overfor at skulle ud på arbejdsmarkedet, er der grund til at være varsom med, hvordan du opfører dig i den virtuelle verden.

Virksomheder snager

Det er nemlig også en mulighed for din måske-fremtidige arbejdsgiver for at få et kig på de kandidater, der søger job hos dem.
- Man skal være klar over, at rekrutteringsbureauer og virksomheder, der søger medarbejdere, gør, hvad de kan for at finde ud af så meget som muligt om dem, de overvejer at ansætte. Det inkluderer en gennemgang af de sociale medier. Nu om dage handler ansættelser meget om det menneskelige match. Derfor spiller ens personlighedstype en voksende rolle, og de sociale medier afspejler, hvem vi er. De er med til at give et billede af ansøgeren. Så det, man skriver eller deler, skal kunne tåle at blive set af en fremtidig arbejdsgiver, siger David Ledstrup.

Roskildefotos er ok

Det er ikke alle, der tænker på det, når de er på Facebook og deler løs. Specielt ikke unge.
- Jo yngre man er, desto mere deler man, og desto mindre tænker man over, at alle og enhver kan se det. Som man bliver ældre, begynder nogle at få styr på privatlivsindstillingerne og deler mindre. Men der er lige så mange, som ikke ændrer opførsel, og min erfaring siger mig, at størstedelen deler skødesløst, siger David Ledstrup.
Det betyder ikke, at det er forbudt at have fx fotos af sig selv på Roskilde Festival på sin Facebookprofil.
- Men hvis man søger et job, hvor man skal møde tidligt, er det fx ikke en god ide at have mange fotos af, at man er ude tre aftener om ugen, siger David Ledstrup.

Vis dit engagement

Alt det kan løses ved at gøre sin profil privat. Men det kan også være en ulempe.
- Hvis man har to kandidater, og den ene deler lystigt på sin profil, og ellers er relativt normal, og den anden er helt lukket, er det naturligt at vælge den, man kender bedst. Når firmaer går på sociale medier, vil de se engagement, professionalisme og en person, der stemmer overens med det CV, de har i hånden. Og det kan man jo også vise på en blog eller andre mere professionelle sociale medier – fx Linkedin, forklarer David Ledstrup.

5 gode råd om Facebook fra eksperten:

  1. Beslut dig. Beslut, om din profil skal være åben eller lukket. Hvad du deler, bliver naturligvis afgjort af, hvem du deler det med.
  2. Ryd op. Hvis du vil have en åben profil, så ryd op i dine egne fotos og de fotos, du er tagget i. Du kan også overveje at gøre dine fotos private.
  3. Tænk, før du deler. Spørg dig selv, inden du deler en statusopdatering, om du ville sige det i den virkelige verden. Og selvom du ville det, så tænk over, hvem du deler det med.
  4. Hold øje med dit tidligere jeg. Tjek dine tidligere statusopdateringer og opslag løbende. Det der tidligere var genialt eller lige dig, er det måske ikke længere.
  5. Lav en vellignende profil. Sørg for, at det indtryk, du giver på sociale medier, også er det indtryk, man får af dig i virkeligheden. Man må godt pynte lidt, men ikke for meget.