Eva Hertz udtaler sig om mental robusthed

Styrk din mentale robusthed

At være ledig er en af de mest stressende situationer, vi kan komme ud for. Men faktisk viser forskning, at du kan træne din mentale robusthed.

- Hvis du går til tandlægen, og han siger: ”Der er et lille hul, jeg borer lige tre gange, og så er vi færdige for i dag”, så kan man godt holde det ud. Men hvis han i stedet siger: ”Nu går jeg i gang og jeg kan ikke sige noget om, hvornår jeg bliver færdig”, så breder panikken sig og tanken om, at det nok skal gå, forsvinder. Det er præcis den situation, ledige står i. Hvis de bare vidste, at de havde 3 måneder til at gøre, hvad de ville, hvor tiden er deres egen, så kunne mange have glæde af en time-out, forklarer psykolog Eva Hertz, som er direktør i Center for Mental Robusthed. Hun har både trænet kampsoldater og DSBs frontlinjemedarbejdere i at blive bedre til at håndtere hverdagens stresspåvirkninger.

Mental robusthed kan trænes

Mental robusthed er ikke noget, man nødvendigvis besidder. Det er en færdighed, der kan trænes, fastslår Eva Hertz. Robusthed handler om at kunne finde tilbage til sin grundform i stedet for at blive psykisk tyndslidt af de svære ting, vi bliver udsat for i livet.

- Når man træner sin mentale robusthed, så træner man sin egen måde at analysere verden på. Måske kunne fordelen ved at blive ledig være mere tid til børnene eller at slippe for en umulig chef eller nogle dødsyge arbejdsopgaver. Det betyder ikke, at man skal være jubeloptimist, men man skal have øje for det positive.

Pas på tankefælder

Tankefælder opstår oftest af grublerier, og de er ikke konstruktive. Det er en slags negativt selvsving, som kan være svær at komme ud af. Her kan positive følelser hjælpe dig. Rent biologisk er vi designet til lettere at kunne holde fast i negative følelser. Det er en del af vores overlevelse. Vi skal fx kunne huske, hvad der er farligt osv., men det er faktisk de positive følelser, der beskytter os, når vi er under pres. Forskning viser, at optimister har et lavere stress-hormonniveau, og derfor beskytter optimisme mod stress.

En positiv følelse kan være åbenhed, nysgerrighed, munterhed, stolthed og kærlighed til hinanden. Hvis vi investerer i at fastholde dem, investerer vi i os selv.

Du er din egen vigtigste ressource

- Hvis man fylder på med positive følelser og positivt samvær med andre, så får man flere ideer, og det påvirker livsglæden. Man får lyst til at være sammen med flere mennesker. Jo mere mentalt robust du er, jo nemmere er det at rumme dine egne følelser og se ting i et større perspektiv. Mind dig selv om, at du er din egen vigtigste ressource, og at alt det, du kan og ved, det har du altid med dig – også selvom du er ledig, slutter Eva Hertz.

5 gode tips til at booste positive følelser:

  1. Vær så meget som muligt sammen med folk, du godt kan lide: Sørg for at gøre hyggelige ting med dem, du holder af og giver dig følelsen af munterhed, glæde og velbehag.
  2. Mediter: Meditation kan du bruge til at øge din opmærksomhed, fokus og koncentrationsevne og empati, så du får lettere ved at spille sammen med andre mennesker.
  3. Lav en liste over de ti ting, der giver dig energi og skab plads til nogle af de ting i dit liv: Man undervurderer, hvor meget glæde der kan være i at give sig selv et åndehul af glæde. For nogle er det at sidde på en bænk og skue ud over vandet, for andre er det at gå tur i byen og opleve en masse. Nogle slapper af med havearbejde, andre med en god bog eller sport. Bliv opmærksom på, hvor din energi kommer fra og dyrk energien målrettet med en af tingene fra din liste hver dag.
  4. Giv dig selv nogle pauser: Lav et arbejdsskema hver uge, hvor du også tillader dig selv at holde helt fri. Arbejd fx max. 30 timer og sørg for at holde nogle gode lange pauser i løbet af dagen. Man bliver hurtigere træt, når man er under pres.
  5. Tre gode ting: Skriv hver aften tre gode ting ned, der er sket i dagens løb og skriv hvorfor. Det kan være svært at finde tre gode ting, men det kan være noget så banalt som: Jeg så et egern på min gåtur. Og husk så det lille hvorfor: Det gjorde mig glad, fordi jeg er så heldig at bo i et kvarter, hvor jeg kommer tæt på naturen. Det er det, der træner din hjerne i positiv tænkning. Laver du øvelsen i 8 uger, er det videnskabeligt bevist, at dine tænkemønstre automatisk bliver mere positive.