Hella Joof

Hellas verden

Som barn gik Hella Joof ofte ind i sin egen verden og legede i timevis. Det samme gør hun i dag som instruktør og forfatter. Og det er et værdifuldt værktøj.

- Jeg kunne sjældent høre efter og koncentrere mig i skolen. Men alt sådan noget med fortællinger, at skabe sin egen verden og lege ting i sin egen virkelighed har altid været vigtigt for mig. Det har altid tiltrukket mig at være et sted, hvor man leger. Sådan er det også i dag. Det er selvfølgelig også hårdt arbejde at lave film, men en film er jo faktisk bare noget, vi leger, siger Hella Joof.

Relativt utilfreds skuespiller

- Det anstrengende ved at være skuespiller er, at du er den definerede, og så sidder du og venter på, at der er nogen, der ringer og synes, de kan bruge dig til en rolle. Det har jeg slet ikke temperament til. Derfor kom jeg også hurtigt ind i nogle grupper, hvor vi lavede noget selv, f.eks. Lex og Klatten, siger Hella Joof.
Men efter nogle år tog hun en beslutning. Rollen som skuespiller passede hende simpelthen ikke.
- Jeg var faktisk relativt utilfreds som skuespiller. Jeg var meget væk fra mit barn, og jeg tjente ikke særligt mange penge. Det hang slet ikke sammen. Så jeg besluttede mig for, at jeg ville arbejde mindre og tjene flere penge. For mig er det sådan, at hvis jeg først har besluttet mig for noget, indretter virkeligheden sig tit efter det, siger Hella Joof.
Og det gjorde den så. Kort tid efter blev hun, Martin Brygmann og Peter Frödin tilbudt at optræde på Bellevue Teateret med deres eget materiale. Det blev til Det Brune Punktum med turné, pladeudgivelse og optræden på Grøn Koncert.

Instruktørrollen er perfekt

Med en god del erfaring med at skrive turde Hella Joof derfor sige ja, da hun blev bedt om at skrive et manuskript. Titlen på manuskriptet blev ‘En kort en lang’, som Hella Joof skrev sammen med Klaus Bondam. Da gruppen bag filmen skulle finde en instruktør, syntes Hella Joof ikke, at der var nogen, der var god nok. Så hun endte med at udbryde “ja”, da hun blev spurgt, om hun så ikke ville gøre det selv.

Forsvinder ind i en verden

Rollen som instruktør giver Hella Joof mulighed for at lave den helt rigtige udgave af det, hun forestiller sig.
- Jeg kan se, når noget er forkert og skal korrigeres. Og når jeg står med noget, som er, lige som det skal være, bliver jeg lykkelig. Der er en stor tilfredsstillelse i, at en skuespillers smil og betoning i en film er, lige som de skal være, siger Hella Joof.
Det kræver noget arbejde. Det kræver meget arbejde. Men som med barndommens lege forsvinder Hella Joof også ind i den verden, hun laver i dag.

- Jeg er sådan en instruktør, der sidder sammen med klipperen næsten hele tiden. Hver gang jeg kigger på uret, er der gået flere timer. Sådan er det også, når jeg skriver. Så sent som i går kom jeg til at skrive til kvart i et om natten. Det er det bedste, jeg ved, og det er fuldstændigt, som da jeg var barn og røg ind i legen. Det er mit kreative rum, siger Hella Joof.

Positivitet og ro skaber rummet

Det er nu ikke bare sådan at komme derind. Der er nogle forudsætninger, der skal opfyldes, hvis hun skal det.
- På et filmset skal folk være positive, parkere deres egoer, og man skal stole på hinanden, og på at det, vi gør, er rigtigt. Hvis jeg bliver mødt af skepsis, sker det ikke. Det er lidt lettere at gøre, når jeg arbejder alene, fx når jeg skriver. Der skal være ro, så jeg slukker min telefon. Jeg sad engang på et kontor, hvor folk kom forbi hele tiden, og det duede slet ikke for mig. Faktisk er det bedst om natten, hvor der er helt stille, og jeg ikke engang kan se ud af vinduerne, siger Hella Joof.

Garanti for kvalitet

Uanset om det er som forfatter eller som instruktør, er der nogle konkrete gevinster for Hella Joof ved at komme ind i det rum. Når hun er der, stoler hun på resultatet.
- Den tilstand betyder alt. Jeg har altid kunne komme derind, men det er først i de senere år, jeg har opdaget, at jeg får noget af værdi ud af det. Jeg er helt sikker på, at det, jeg laver, bliver helt rigtigt, når jeg har været i den tilstand. Det er måske ikke alle, der kan lide det, men det har en værdi, siger Hella Joof.

Hella Joof

… er født i 1962 og uddannet skuespiller fra Odense Teater i 1990. Siden har hun optrådt i børneprogrammer, på teater og i film. I 2001 debuterede hun som instruktør med filmen ‘En kort en lang’, og siden har hun instrueret både film og serier, bl.a. "Oh happy day", "Sover Dolly på ryggen" og "All Inclusive".