Med små ændringer i kosten kan gøre en forskel i hverdagens overskud, fastslår ernæringsekspert Christian Bitz

Christian Bitz: Hold energien oppe i karrieren

Med små ændringer i kosten kan du få bedre koncentration, højere stresstærskel og opleve en forskel i hverdagens overskud, fastslår ernæringsekspert Christian Bitz.

Tit står han klar på skærmen i Go’ Morgen Danmark kl. 6.00 om morgenen, har flere foredrag rundt omkring i landet på en dag og skal desuden også passe sit hverv som forskningschef på Herlev Hospital og sit konsulentarbejde for flere store danske virksomheder. Christian Bitz kender alt til vigtigheden af at holde energien oppe i en travl hverdag.

Kaffe er ikke en kur mod træthed

Vil man have det bedste ud af sig selv, så handler det om at gøre op med gamle indgroede vaner, som man ofte tyer til i en presset hverdag.

- Jeg oplever, at hvis jeg fx skærer markant ned på kaffen i de perioder, hvor jeg har travlt, så bliver jeg meget mere stabil i mit energiniveau. Det samme gælder alkohol. Jeg sørger også for at spise sundere og få trænet. Det vil være oplagt at overbevise mig selv om at droppe træningen, når jeg er presset, men en investering på fx en halv times løbetur er altså givet rigtig godt ud, fortæller Christian Bitz. />

Sundhed er ikke enten eller

- Mange taler om, at enten er man sund, eller også er man usund. Er man sund, må man ingenting, og er man usund, kan det hele være ligegyldigt. Men sådan hænger det ikke sammen. Fx synes jeg, at chokolade er helt fantastisk. Det giver mig super meget nydelse, og jeg ville have svært ved at undvære det, fordi jeg synes, det giver mit liv kvalitet. Det samme gælder fede oste.

Du er sund, når du har det godt
Sundhed handler ifølge Christian Bitz om at have det godt – den er ikke længere. Er du glad og tilfreds, er du sund.

- Jeg kan sagtens nyde en sommer, hvor jeg en måned bare slapper af og ikke rigtig dyrker motion, men til gengæld drikker masser af Rosé, fordi jeg hygger mig med vennerne på terrassen. Det koster måske et par kilo ekstra på sidebenene, men det vidner jo bare om, at det har været en god sommerferie, griner Christian Bitz, som samtidig slår fast, at vi selv er nødt til at tage ansvaret for, hvor sunde, vi vil være.

Giv kroppen, hvad den har brug for

Har du en dag på jobbet, hvor du ved, du skal yde noget ekstra, så er det vigtigt at få stillet sulten. Spis et godt og solidt morgenmåltid med masser af fuldkorn. Det kan være havregryn eller rugbrød, og suppler gerne med noget proteinrigt som fx et æg, så har man givet sin krop et godt udgangspunkt.

Kunsten er at kunne forebygge trangen til de hurtige løsninger. Ifølge Christian Bitz er det lidt som at gøre sig klar til en skiferie – der pakker man også det varme tøj. Det samme gælder i hverdagen. Det handler bare om at være forberedt på situationen.

- Trænger du sidst på eftermiddagen bare til noget lækkert, der kan give dig lidt energi, så spis et godt stykke knækbrød med mørkt pålægschokolade på, så får du faktisk både noget, der mætter og tilfredsstiller den søde tand. Fra naturens hånd er vi jo skabt til at kunne lide det søde, og det kan man ikke bare løbe fra, slutter Christian Bitz.