Ifølge Maarten van Engeland er anerkendelse og omsorg vigtige brikker i kontakten med medarbejderne

Anerkendelse giver både gode medarbejdere - og gode kolleger

Anerkendelse og omsorg er to vigtige brikker i kontakten med medarbejderne hos ISS Danmark. Det skaber både gode medarbejdere og gode kolleger, siger administrerende direktør Marteen van Engeland.

Der er medarbejdere, som kører derudaf med 110 i timen og virker til at kunne klare hvad-som-helst, og så er der den lille gruppe, som giver bøvl og ballade.

Begge dele kan fylde rigtig meget på en arbejdsplads. Så hvad gør man som leder for at huske den store mellemgruppe, der knokler hver dag uden at gøre det store væsen af sig?
 
- Det er vigtigt, at de får en oplevelse af, at deres arbejde bliver værdsat. At de er
en del af en enhed, og at de har en vigtig rolle at spille. Det skal man gøre sig meget bevidst som leder, siger Marteen van Engeland, der er administrerende direktør i ISS Danmark.

10.000 medarbejdere under sig

Derfor kan han selvsagt ikke nå personligt ud til hver enkelt medarbejder for at klappe dem på skulderen.

- Men gennem kommunikation kan jeg nå rigtig mange og fortælle, at jeg er stolt
af dem. Jeg når ikke ret mange af dem, når jeg bliver interviewet til Børsen, men det gør jeg til gengæld i vores medarbejderblad eller medarbejderportal.

Road-show

To gange om året tager ledelsen også på road-show. Her mødes de flere gange hver dag med medarbejdere, som får mulighed for at komme til orde ved for eksempel at stille spørgsmål anonymt.

- Mange har noget, de gerne vil spørge mig om, men de tør måske ikke, eller de er bange for at dumme sig foran den øverste chef. Hvis de får lov at skrive spørgsmålene ned og putte dem i en kasse, så bliver det mindre farligt. Så trækker jeg spørgsmålene op og prøver at besvare dem så godt, jeg kan. At tage deres spørgsmål alvorligt er jo også en måde at anerkende dem på, siger Marteen van Engeland.

"Wienerbrødsmøder"

Han laver også “wienerbrødsmøder”, hvor han tager ud på virksomhederne og snakker både med kunder og medarbejdere.

- Hvis det er tidligt om morgenen, får vi rundstykker, hvis det er senere på dagen eller om aftenen, så får vi wienerbrød. Pointen er, at vi over en kop kaffe får snakket uformelt sammen. Her er vi alle lige, og ved sådan nogle møder er det vigtigt at gøre sig klart som leder, at man skal lytte og ikke bare snakke til medarbejderne.

Nogle gange skal der skabes tryghed og folk skal varmes op, før de snakker lidt
mere frit fra leveren til topchefen.

- Jeg åbner for eksempel snakken ved at holde mine bilnøgler op og spørge: Hvis I nu kunne tage min bil og være direktør for en dag, hvad ville så være det første, I ville ændre? Der kommer altid mange gode bud, men faktisk er mere i løn slet ikke det, der bliver nævnt først.

Kommunikation fra topledelsen gør det ikke alene. I hverdagen er den nærmeste
leder den, der skal give medarbejderne oplevelsen af at være vigtige og uundværlige for deres team.

- Vi har kigget på, hvilke egenskaber der er vigtige for en leder hos os. Det er for eksempel evnen til at vise omsorg for medarbejderne.

Det gør helt tydeligt et team stærkere, hvis der er en leder, der husker at spørge ind til problemer i privatlivet – og måske også hjælpe med at finde en vej ud
af dem. Lederen skal gøre det tydeligt for medarbejderen, at hun betyder noget for, at arbejdsopgaven bliver løst.

Halveret sygefraværet

Den tilgang til ledelse har været medvirkende til, at sygefraværet hos ISS Danmark er halveret inden for de seneste fire år.

- Omsorg og anerkendelse smitter jo af på medarbejderne, der på den måde også
bliver bedre kolleger. Hvis der endelig er én, der er syg eller har en dårlig dag, er de andre meget gode og hurtige til at hjælpe med at dække ind og tage over, siger Marteen van Engeland.