Kender du typen?

Kender du (stereo)typen?

Der er lang vej til ligestilling, hvis man spørger de to eksperter fra tv-programmet ”Kender du typen? ”. De håber, at fremtidens generationer går mindre op i, om man er født som mand eller kvinde.

Hver uge kigger 400.000 danskere med, når 43-årige Anne Glad og hendes tre år ældre TV-kollega Flemming Møldrup gætter typer på DR1. Selv bryder de to livsstilseksperter sig faktisk ikke om at blive sat i bås.

- Da jeg var ung, gik jeg med eyeliner og skrev digte, og jeg har en datter, der er korthåret og står på skateboard. De fleste mennesker indeholder jo mange flere facetter end dem, man lige ser, og for mig giver det derfor ingen mening at opdele folk i kasser ud fra deres køn, siger Flemming Møldrup, der til daglig arbejder som direktør i kommunikationsbureauet Grizzly.

Kønsstereotype danskere

Både Flemming Møldrup og Anne Glad har en hverdag i reklamebranchen, hvor de kigger på tendenser og analyserer, nu og i fremtiden.

- Der er ingen tvivl om, at de kommende generationer vil have et andet syn på kønsroller, fordi de ganske simpelt betragter køn og arbejde på en helt anden måde end samfundet. Det kommer vi til at se i den måde, de træffer andre og mere prioriterede valg på fx i fordelingen af barsel, siger Flemming Møldrup, og Anne Glad følger op:
- Vi kan snakke nok så meget om ligeløn eller kvotering af bestyrelsesposter, men det hjælper ikke, når vi aldrig har fået taget snakken om, hvordan et familieliv med to voksne på arbejdsmarkledet grundlæggende skal fungere. Hvis problemerne med manglende ligestilling skal løses, skal politikerne være med til at tale om dem og finde en løsning, i stedet for bare at regne med, at det hele løser sig selv.

Forskelsbehandling

Anne Glad har oplevet, at forskellen mellem mænd og kvinder i reklamebranchen var meget tydelig, da hun som nyuddannet cand.mag. i nordisk og filmvidenskab var på jagt efter sit første job som tekstforfatter:

- Der var jeg til en jobsamtale, hvor den kreative direktør i firmaet foreslog, at jeg kunne starte med at komme i nogle uger og lave kaffe til drengene, og så kunne vi jo se, hvordan det gik. Det sagde jeg selvfølgelig nej tak til!

Siden har hun arbejdet sig op gennem hierarkiet i sin branche og sidder som konsulent og forbrugerekspert hos reklamebureauet Envision. På papiret ligestillet med mændene – men alligevel oplever hun ofte at blive interviewet om nogle helt andre ting end sine kolleger, kun fordi hun er kvinde:

- Det handler om sådan noget med følelser, sko eller mit sexliv, og det bliver så banalt og overfladisk, at jeg trækker mig. For det er da skide irriterende, at artikler skal handle om det og ikke om de ting, jeg kan eller det arbejde, jeg har, fortæller hun.

Flemming Møldrup oplever derimod, at journalister primært henvender sig til ham med faglige spørgsmål.

Se ud over fordommene

Indtil videre har Flemming Møldrup og Anne Glad været konkurrenter i programmet i et år. Et program, hvor de ud fra indretningsstil, madvaner og tøjsmag forsøger at generalisere sig frem til, hvem hovedpersonen er. Men de gør sig umage for selv at undgå, at deres analyser bliver for stereotype:

- Selvfølgelig segmenterer vi, men udgangspunktet er de personlige detaljer. Vi vil gerne skabe et fyldestgørende portræt, og det får vi kun, når vi har et åbent sind og ikke lader os styre af, hvordan mænd eller kvinder "plejer" at gøre eller være, fortæller Anne Glad.