Novo Nordisk vil have de engagerede elever

Novo Nordisk vil have de engagerede elever

Hvert år slår Novo Nordisk cirka 22 kontorelevstillinger op og modtager cirka 800 ansøgninger. Hvorfor er virksomheden så populær, og hvad kræver det at få foden inden for og blive elev?

Hanne Hansen, der er HR-konsulent i Global Talent Attraction hos Novo Nordisk, giver svaret.

Hvad gør I for at rekruttere unge?
Vi udfører adskillige tiltag. Vi er med i UddannelsesKaravanen, så studerende kan møde os på vores stand over hele landet. Derudover tager vi ud til udvalgte skoler og holder oplæg for at møde de studerende. Vi ved, at de sætter pris på at tale med os og lære os at kende ansigt til ansigt, så det prioriterer vi. Vi er på Facebook med en profil specielt rettet mod de unge, der kunne være interesserede i vores kontorelevstillinger. På profilen svarer vores nuværende elever på spørgsmål om deres hverdag i Novo Nordisk. Vi tager også vores nuværende elever med ud på skolerne. Her giver de et meget troværdigt billede af, hvad de får lov til, og hvordan hverdagen er som elev hos Novo Nordisk.

Hvorfor er Novo Nordisk så populær?

Vi har jo generelt et godt omdømme. Vi arbejder på at hjælpe mennesker med diabetes, og samtidig får vi positiv omtale i forhold til vores økonomiske resultater. Vi har også mange ansatte, som ved at fortælle om deres hverdag er gode am-bassadører for virksomheden. Samtidig kan man prøve meget forskelligt hos os, som kan være attraktive at have på CV’et. Men bare fordi vi er populære, betyder det ikke, at vi læner os tilbage. De unges ønsker til en arbejdsplads forandrer sig, og vi følger med og forsøger at profilere de rigtige sider af virksomheden.

Hvilke egenskaber leder I efter hos jeres ansøgere?

Vi vil have de engagerede unge, der vil prøve sig selv af, og som vil gøre en ind-sats. Nu er vi så heldige, at vi kan vælge dem, som vi synes, er de bedste, hvilket både kan være personligt og fagligt, men det er ikke, fordi vi leder efter én speciel type, og karaktererne betyder ikke det hele. Mellemkarakterer er ok. Og en mindre god karakter er også i orden, hvis du har en god forklaring. Har du fx 4 i engelsk, som er koncernsproget hos os, men har været et år på udveksling i USA, kan du jo godt tale engelsk. Vi ser på kombinationen mellem personen og karaktererne. Fx om du er fremme i skoene og er en holdspiller, og om vi tror, at du vil falde til. Specielt evnen til at tilpasse sig forandringer betyder meget, for dem er der mange af i vores hverdag.

Hvilke krav stiller I til jeres elever, når de er ansat?

Vi kræver, at de engagerer sig og vil deres uddannelse. De skal være åbne for nye opgaver, nysgerrige og turde spørge. Vi får jo også noget ud af at tage elever ind – nemlig friske øjne på hvordan vi griber tingene an. Det sikrer, at tingene bliver gjort på en optimal måde. Derfor skal eleverne turde spørge, hvis de undrer sig. De skal også være med til at tage ansvar for deres tid i Novo Nordisk. Derfor er det også bedst for alle, hvis vi får de elever, der helt tydeligt vil deres uddannelse. Der er elever, der arbejder meget, men det er deres valg. Det er ikke, fordi vi læsser opgaver over på elevernes bord.

Hvad får man ud af at være elev hos jer?

Man bliver lært op i de systemer og procedurer, der er i store virksomheder. Der-udover lærer man at koordinere, planlægge, at afholde præsentationer og lægge budgetter. Grundlæggende får man en stærk baggrund til fx assistentstillinger, administrative opgaver, personlig assistent for en direktør, HR-support, indkøbs- eller marketingsassistent.