CompanYoung giver gode råd til unge med kurs mod det første job

Klik "synes godt om" til din kommende arbejdsgiver

Er du ung og har kurs mod dit første job, så brug de sociale medier til at vise din interesse i virksomhederne.

Hvert år bruger danske virksomheder store ressourcer på at rekruttere.
- Det gør de, fordi der altid er kamp om de bedste ansøgere. Der er en krig om talenterne, siger Daniel Birkholm, der er partner og medstifter af CompanYoung, som laver rekrutterings- og tiltrækningskampagner rettet mod unge.

Selvom kampen om de bedste ansøgere er gammel, er slagmarken ny. For den unge generation bliver ikke rekrutteret via de klassiske annoncer i lokalavisen.
- Den nye generation er vokset op med internettet og sociale medier, og det er deres nyhedsstrøm. Derfor er virksomhederne i stigende grad til stede dér for at møde den nye generation i deres eget element, siger Daniel Birkholm.

Virksomhederne skal sælge sig selv

- Unge bruger de sociale medier til at skabe deres identitet ved at fremstille et billede af dem selv, som de synes godt om. Derfor skal virksomhederne være gode til at fortælle historien om, hvordan en elevplads hos dem passer ind i de unges billede af dem selv. Fx ved at lade et par af deres nuværende elever fortælle om deres
hverdag, siger Daniel Birkholm.

Faglige kvalifikationer betyder mindst

En ting er, hvordan virksomheder profilerer sig over for de unge. En anden ting er, hvordan de unge profilerer sig over for virksomhederne. For med færre stillinger end uddannede har de også god grund til at gøre sig synlige for virksomhederne.
- Virksomhederne ser på tre ting, når de skal rekruttere. Faglige kvalifikationer, “organisatorisk fit” og motivation. De faglige kvalifikationer betyder mindst. Har du et eksamensbevis, bliver der næsten bare sat et flueben. Organisatorisk fit handler fx om, hvilke interesser du har. Om du er en person, der passer godt ind i virksomheden. Men det vigtigste for virksomhederne er motivationen, siger Daniel Birkholm.

Vis din interesse for virksomheden

Når en årgang unge kommer fra uddannelse og skal have elevpladser eller job, er de nogenlunde ens. Derfor er motivationen også et af de eneste områder, hvor man har mulighed for at skille sig ud. Og her er det de unges tur til at benytte de sociale medier aktivt.
- Hvis man sidder med to kandidater, og den ene følger virksomheden på Face-book og har stillet spørgsmål til virksomheden eller dens nuværende elever, frem-står han eller hun mere aktiv og motiveret, siger Daniel Birkholm.

Slut med opslåede stillinger

Fremover vil det udtryk for interesse i virksomheder være vejen i job. Mange virk-somheder har talentdatabaser, hvor man allerede under uddannelsen kan skrive sig op.
- Ved at skrive sig op er man på radaren hos virksomheden og opbygger løbende en relation til virksomheden. Og på den måde vil man formentlig stå stærkere, når virksomheden søger en ny medarbejder. Det betyder også, at opslåede stillinger vil blive sjældne, mens virksomhederne i højere grad vil rekruttere direkte fra talentdatabaser, siger Daniel Birkholm.