Ring, hvis du vil have jobbet

Ring, hvis du vil have jobbet!

Det har længe været diskuteret, hvorvidt det er en god idé at ringe til arbejdsgiver, inden du sender din ansøgning til en opslået stilling.


En ny undersøgelse fra konsulenthuset Ballisager fjerner dog enhver tvivl – du skal ringe, hvis du vil have jobbet!

I undersøgelsen angiver 99 % af de adspurgte virksomheder nemlig, at det efterlader et positivt indtryk, når kandidaten ringer, inden ansøgningen sendes. Du har altså statistikken på din side, når du ringer til en arbejdsgiver for at spørge ind til en opslået stilling.

Samtalen skal være kort

Ballisager konkluderer, at virksomhederne i undersøgelsen foretrækker opkald, som varer 4-5 minutter. Du skal altså ikke tale ørene af din måske kommende arbejdsgiver, men omvendt skal der også være tid til faktisk at føre en konstruktiv samtale. Hertil er 4-5 minutters samtale ganske passende.

Vær skarp i din kommunikation

Det værste der kan ske ved at ringe til arbejdsgiveren er, at du fremstår uforberedt og stiller spørgsmål, hvor svarene allerede fremgår af stillingsopslaget. Derfor er det vigtig, at du stiller præcise og fagligt relevante spørgsmål.

Spørgsmålene skal vise, at du har lavet en god research af virksomheden, samt at du er i stand til at reflektere over jobbeskrivelsen.

For alt i verden skal spørgsmålene ikke handle om dig selv. Du skal heller ikke stille spørgsmål, som du alligevel kan finde svaret på via arbejdsgiverens hjemmeside eller ved en simpel søgning på Google. Det får dig bare til at fremstå uforberedt og uengageret.

Ring, ring, ring

Det er slet ikke så farligt at ringe til en arbejdsgiver. Tværtimod kan udbyttet af en indledende telefonsamtale være enormt, når bare du har forberedt dig ordentligt på dialogen med arbejdsgiveren.

Og husk på, at uanset hvordan samtalen forløber, vil du som minimum blive klogere.

Oprettet: 06-10-2016